søndag den 18. juni 2017

Agathe


Af: Anne Cathrine Bomann
Forlag: Brændpunkt
Sideantal: 112
Originalsprog: Dansk

Bogen er et anmeldereksemplar fra forfatteren. Alle meninger er mine egne.

Agathe er en lille roman, men den indeholder mange store tanker og temaer. En ældre psykiater, der er træt af det meste i livet. Faktisk er hans eneste glæde at tælle ned, til han ikke har flere samtaler med sine patienter. Alting har kørt på samme måde i mange år, men det kun indtil Agathe insisterer på at blive patient hos ham, på trods af klinikken snart står på lukning.
"Dagens tal ar 529, og jeg vågnede klokken 06.25 med hjertebanken og en kraftig snurren  mit venstre ben. Jeg troede først, at jeg måtte have liget forkert, men det holdt ikke op, da jeg gik en tur rundt i stuen. Der er også alt for lidt plads, tænkte jeg irriteret, da min hofte stødte mod spisebordet, og hvad hvis jeg faldt om her? Hvor længe ville der egentligt gå, før nogen fandt mig?" (citat side 34).
Troligt møder Agathe op til sine timer og taler og fortæller. Alt imens konfronteres psykiateren med sin egen tilværelse og hvordan han indtil nu har levet, anskuet sine patienter og resten af sit liv. Ydermere tvinges han til at træde i karakter, da hans sekretær, der har stået for alt på klinikken, må sygemelde sig grundet sin mands kræftsygdom.

Agathe er en fin lille roman. Både af udseende og indhold. Jeg må indrømme at jeg først tænkte, den lød tung. En livstræt psykiater, der behandler en patient i en tid langt før min? Det lød ikke som noget, jeg egentligt ville læse. Men det blev det. Sproget i sig selv er fængende og nogle af sætningerne er vældig finurlige. De korte kapitler gør det overskueligt og fortællingen var langt mere interessant end jeg kunne forvente. Jeg blev simpelthen så positivt overrasket af den lille, fine bog.

Agathe og psykiaterens forhold udviklede sig undervejs på en måde, så jeg måtte læse videre. For hvordan ville det ende? På trods af, fortællingen ikke er længere, end den er, afrundes den på en fin måde, og jeg sidder ikke tilbage med ubesvarede spørgsmål eller uforløste følelser.

Bogen får 5/5 stjerner: *****.

Bonusinfo: Det var den første bog, jeg læste efter jeg startede på mit nye job.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar